صانع الفخار ٢

بنت حلوه و ورده

تركته يتحدث و يتحدث ، لم أقاطعه ! حكي و حكي و كلما روي  أجد تنفسه أسهل ، لم يخبر أحد من قبل ، عندما انتهي ، صار أخف وزناً و أكثر هدوءاً ، لم أعلق أو أعقب ، أو أعاتب أو الوم أو حتي انصح ، كان فقط يريد أن يتنفس . بجماليون أم سيدتي الجميله .. التشوش يزداد , الصوره لم تكتمل بعد داخل عقلي ، لم يظهر نفسه بطل و لا ضحيه ، لم يدافع أو يتهم . ما أخبرني اياه لا يقال ،لم يذكر تلك الجلسه في كل المقابلات التاليه . لغز  النفس البشريه و ورد السهل و الوادي ………

مرت أيام و أيام ….

أثناء وجودي في حفل زفاف بشيراتون الجزيره و محاولتي الفاشله في الهروب من الصخب وجدت يد تربت علي كتفي من الخلف و صوت صاحبته هامساً.. تسمحلي بالرقصه دي  ،، ملعونه الذاكره تخوننا وقت نحتاجها بشده ،فاتنه ،عطرها ينطق بكلام ليس ك كل الكلام  .. فتحت فاهي مستسلماً، ابتسمت في دلال ، حيرتك ، اقتربت أكثر  .. أنا كوم الزباله ، أنا المعفنه ، الجربوعه ، عرفتني يا دكتور  ؟؟!! أنها هي ..كل الأعين تتابعها بشغف ، أسف لا أرقص ألا مع زوجتي  ..   طيب ممكن نتكلم شويه  رحبت لعدة أسباب  ..  متلهفه .. كيف هو ؟ كيف حاله ؟ لا يجيبني مهما حاولت  الأتصال به بكل الطرق      ابتعدنا عن الموسيقي الهادره قدر الأمكان ، عينيك بتسأل ؟ تكلمي كما تشاءي ، حاصله علي دبلوم تجاره ، و لقيت نفسي في كليه التجاره ، عارف أي بنت في كليه محتاجه كام في اليوم مصاريف ؟ بيتنا كان مفيهوش خمسه جنيه علي بعض في أحسن الأحوال ، موت الوالد ، معاش هزيل .. أختين في المدارس ، أم تحاول جاهده ، راضيه لكنه زمن ردئ   ، دبرني يا وزير  ، مشيت أكلم نفسي ، شويه أصاحب ده و شويه  أنصب علي ده و شويه أوزع  المخدرات علي عناوين محدده ، كل ده م يساويش  كلها ملاليم ،أصل كله بيعمل كده ، بقيت أعمل دماغ كل ليله ، المهم أرجع ب قرشين ، نسيت الكليه ، حتي أني نسيت الطريق الأسود اللي أنا ماشيه فيه، كنت راجعه في ليله و الدماغ عاليه ، شباب غلسوا  .. رحنا القسم ،شهدوا أني سرقتهم ، دخت ، شافني و أنا منهاره ،فضل يبص فتره  و بعدين كلم الضابط  و شويه و قال كلمه وحده ورايا .. و مشيت وراه .. وصلني من غير كلام ، أداني كارت .. لو عايزه تبقي بني أدمه تعالي بكره .. لم ينتظر أجابه و تبرير  أو أيه الحكايه  ، و لا حتي لحقت اشكره.  

و فضلت طول الليل أفكر أروح و لا لأ…… طبعاً رحت ..  ح يسخطوك يا قرد .. و كتب شهادة ميلادي

صعب حد يصدق .. أنا ساعات أما بافتكر مش باصدق 

 

3 تعليقات to “صانع الفخار ٢”

  1. تلميذتك أنا Says:

    لماذا علي أجزاء !!!!!.. متلهفه لمعرفة البقيه
    يا مجنني

    إعجاب

  2. adoool Says:

    To7fa ya dactor ya m32lny

    إعجاب

  3. زائر Says:

    تطور وقفزة في الاداء . الى الامام

    إعجاب

اترك رد

