صانع الفخار ٣

أغلي لوحه

عايزه أبقي بني ادمه .. ده كل اللي قلته عاملني ب لا مبالاه ..  أحكي لي ماذا حدث أمس .. حكيت ..أنتي مين و أيه وليه ؟ ..أياكي و الكذب .. حكيت مأساتي .يخترقني بنظراته .. هناك طريقان يا أما تسمعي كلامي و تنفذيه بالحرف  أو الطريق إلي بيتكم..  لم أرد أو اتحرك ..  يبقي نبتدي الدرس الأول سهل النظافه يعقبها الاناقه ..أنتي زي الهدوم الوسخه .. محتاجه غسيل ومكوة …و ابتدينا المشوار الصعب المرهق الإستحمام ب الليفه و لازم صابون ، غسيل الأسنان ، نظافة الودان ،أخذني لثلاثة دكاتره منهم حضرتك و عملي كل التحاليل و جابلي هدوم جديده  و غيارات و كله بشخط و زعيق و يا ويلي لو مسمعتش الكلام ، اعطاني نقود لأمي و اخواتي ،، المخدرات لازم  ابطلها خلال أسبوع.. كنت في عذاب  و ارهاق .. الخطوه التاليه كانت أصعب و أصعب  الرجوع إلي الكليه ..  تعلم اللغات .. شوية ثقافه .. جرايد و كتب و مجلات .. بس كل ده  معاه شتيمه مستمره و ضرب بأي حاجه في أيده ، نظامي كان بعد الكليه أروح عنده  استحمي و أذاكر شويه و أعلم نفسي الطبخ ، ديماً يقول علي أكلي يقرف ، علمني الأتيكيت ، علمني كل حاجه …  و مرت أيام و شهور بس المصاريف كانت بتزيد عليه .. تقدر تقول أني أحلي و أغلي لوحه  أو تمثال  عمله   .. صرف علي تقريباً كل فلوسه .. صدقني عمري ما طلبت  كان  بيدي من غير حساب في كل حاجه  و صدقني   اللوحه كانت بتنتظر الريشه و نقط الزيت بشغف،، ربما لكي تكمل ، ربما لتجلب له السعاده .. إلي أن انتهت و نالت الأعجاب .. بدأت المشاكل ، يذكرني كل حين أني  لوحته ،،، خزفه  ،،يستطيع أن يكسرني يمزقني وقتما يشاء ،،  ملكه ،، أشفق عليه ف أنا أحبه ،،أنا أخر لوحاته .. أعرف أنه لم يحب سواي في كل اعماله السابقه ،،لم ينجح أحد نجاحي ، جعلته يلفظني فأنا لا أقدر علي  تركه .. ارهقته ، عذبته بالغيره ،استخدمت اساليبه الذكاء و المثابره .. من توقف الموسيقي  عرفت أن الزفاف  أنتهي و حديثنا  أيضاً…    دكتور لم تنتهي الحكايه بعد  .. أريد أن أكلمه أن اطمئن عليه .. لو محتاج  حاجه .. فلوس .. أخرجتني  من هدوئي … أياكي و الا … و ساد الصمت  و ابتعدت مسرعاً

أتعبتني يا صانع الفخار  …. أتعبتني أيها الفخار

4 تعليقات to “صانع الفخار ٣”

  1. تلميذتك أنا Says:

    روعه كالعاده
    السطر السابع عشر .. حد فهمه … أنا فهمت
    loooooooooooooooooooool

    إعجاب

  2. ماجد Says:

    المفروض المدونة تعطي رائيك يا عمدة

    إعجاب

  3. مروة Says:

    هو عمل لوحة جميلة وانا بحى صانع الفخار لانة عمل من الفسيخ شربات ولان اللوحة كانت تنتظر نقط الزيت بشغف

    إعجاب

  4. marika Says:

    حلوة اوى اوى
    خبيث اوى يا انا لووووووووووووووووووووووووووووللللل

    إعجاب

اترك رد

