تنابلة السلطان

تنابلة السلطان

حكاية تنابلة السلطان  و حكيم الأبدان و الفتي الشقيان

في زمن من الأزمان… التنباله و حكيم الأبدان  .. و شويه حبايب كمان 

كان عندهم دار حبوا يبيعوها  …. أصلهم من زمان هجروها .

طلعت  تساوي دنانير كتير   .. و الفايده منها قليل ….قليل

الطمع ابتدا و بان ..   كله عايز أكتر من حقه بكام فدان .

حكيم الأبدان قال معلهش   .. كل التنابله بتحب الغش.

طب و الفتي الشقيان،ارموه  .. حايلوه .. هددوا ، طلعوه بره البستان .

حكيم الأبدان قال سيبوه .. . همه علي اتركوه .                           

 الصك فين علشان نبيع ده احنا من غيره نضيع.                           

 اعملوا شوية مجهود  ، افتحوا المندل اضربوا ع العود .

رد التنابله و قالوا ، ده احنا عشان نتاوب أو نرفع أيد .. لازم تاريخ و مواعيد

 أخيراً بعد زعل و جهد مرير …

قال  التنبل الكبير  أنا ح ادعو القدير و قال الصغير يمكن اشترك ف التفكير

الفتي  رد .. البيع    محتاج تدابير و جهد  و جري  في الدواوين و مشاوير

و  مصاريف و هم تقيل ، و وقت و عقل كبير .                                   

 أنا عندي العيال و أمهم… عرق جبيني يا دوب علي قدهم .

مجرم خطير … ملكش كبير.

و مر شهر و سنه ..الفتي تاني قلهم   ورق التنباله مش مزبوط ..

علي قفاه و مؤخرته أدوله بالنبوت  .

ساب شغله و حاله و محتاله و اتفرغ للهم بحاله .

و يارتهم شكروه أو حتي كلموه .                                               

عشان البخل و  الجهل و العبط… طلع الورق كله غلط في غلط

الفتي جبلهم أخر خبر .. ع بال ما العمشه أتكحلت كان السوق جبر .

الحكيم   قاله اتصرف يا بطل … حلها   جه وقت الخطر

أنا حادفع المشاريب  .. بدل التنابله   مانت  عارف كلهم محاسيب

الفتي نسي بيته و غيطه .. و برضه زهقوه و في ضهره شتموه

جدت حكايه و حكايه… واحده كذب و التانيه روايه

عساكر السلطان عايزين ضريبه ع الغيطان

بس حطوا نظام و كلام .. الفتي ما عليه ملام

التنابله  و هما بيهرشوا قالوا للحكيم الحقنا .. الفتي ح يغرقنا

 زهق  الفتي  ع الأخر .. حكايه ملهاش أخر

راح حكي  للحكيم الكبير .. اللي عنده الحكمه ب القناطير

قلهم من غيري مفيش حدوته … لا حلوه و لا ملتوته

قلهم  يلعن أبوكم علي أبونا ..  حيرتونا ، زهقتونا و جننتونا. 

 الفتي مرضيش و قرر السكات .

12 تعليق to “تنابلة السلطان”

  1. تلميذتك أنا Says:

    مش فاهمه أي حاجه !!!
    أكيد تقصد حاجه ..
    طب قولي حاجه
    أي حاجه

    إعجاب

  2. SG Says:

    well said!

    إعجاب

  3. aziz Says:

    حلوه اوي

    إعجاب

  4. ماجد Says:

    انا كنت مستني اليوم ده يا عمده

    لفيت و اتكلمت و حذرت و في الاخر برجلك طبيت

    علي انا العيش و الحلاوة

    إعجاب

  5. مروة Says:

    معاك حق والله يادكتور وبجد تجنن وليس كل تنبل تنبل

    إعجاب

  6. Sam Says:

    very funny Dr Emad. The words make wonderful rhyme. I like it.

    إعجاب

  7. زهير Says:

    وحارق دمك ليه؟

    إعجاب

  8. تلميذتك أنا Says:

    أين المدونه الجديده ؟؟؟
    أدمنت تدويناتك
    هل أنت بخير !!!

    إعجاب

  9. سيوه Says:

    انا كل يوم بيزداد اعجابى بهذا الموقع مشكوووور جدا

    إعجاب

اترك رد

