واحد مسلم وواحد مسيحى

تنظم مكتبة بدرخان، ندوة لمناقشة وتوقيع الكتاب الساخر “مرة واحد مسلم وواحد مسيحى” الصادر حديثا عن دار صفصافة للنشر للكاتب محب سمير، الكتاب يتناول العلاقة بين المسلمين والمسيحيين فى مصر بشكل شديد السخرية، والصدمة فى الوقت نفسه، فى تجربة جديدة على الكتابة عن العلاقة بين مسلمى ومسيحى مصر، وطبيعة المصريين عامة دون الخوض فى الأحداث الطائفية، أو حتى الهتاف بشعار “عنصرى الأمة”، بل يعرى خبايا “الطائفية” فى علاقة الناس بعضهم البعض فى الشارع، البيت، الجامعة، أماكن العمل.. حتى فى السر.. ودون قصد أحيانًا. الكتاب يدور فى مشاهد كالفيلم السينمائى كل مشهد يستعرض موقفا حتى تتر النهاية.. ليجد القارئ نفسه أمام أكثر من مائة مشهد ساخر عن طبيعة العلاقة بين المسيحيين والمسلمين فى مصر.
تصدق دي كان فيه مره واحد مسلم و واحد مسيحي، أصدقاء بجد و قلبهم علي قلب بعض و ب يثقوا في بعض و يخافوا علي بعض .. تعرف حد كده … اديك مثل : مسلم ،سني، سعودي، مهندس بيحب الكوره ، كمان غامدي و مسيحي ، أرثوذكسي، مصري، طبيب، مبيفهمش في الكوره ، أصلاً من شبرا .. صداقه و محبه و احترام لما يزيد عن عشرون عام حتي الأن .. عندي عشرات النماذج الحقيقيه المصريه و اللي مش مصريه   ، عيبنا أن صوتنا مش مسموع من كتر التخلف المحيط بنا .الكلام ده مش في الكتاب . زهير يا غامدي ، أسعد الله صباحك

Advertisements

8 تعليقات to “واحد مسلم وواحد مسيحى”

  1. زهير الغامدي Says:

    ايوة يا عماد يا واصف .. واسعد الله صباحك
    العلاقات الإنسانية لا تقف عند الجنسية والدين والطائفة. والأمثلة كثيرة ولكن كما قلت أنت صوتنا غير مسموع ، المشكلة حين يكون الطرفان من العرب. الصداقات مع العيون الزرق والشعر الأشقر لا تمثل مشكلة. مازال أصدقائي يستغربون صداقتي لمسيحي (نصراني) ويستغربون أكثر أنها تمتد لأكثر من عشرين سنة.

    إعجاب

  2. wafa Says:

    شكله كتاب جميل جدا , سا بحث عنه 🙂

    والله يديم صداقتكم انت و زهير , فعلا انتوا الاتنين نموذج مشرف و جميل و ياليت نقتدي فيكم جميعا 🙂

    إعجاب

  3. عاطف العمري Says:

    انا شاهد على صحة قولك ولست ممن يستغرب هذه الصداقة يازهير لأنني اعرفك منذ 25 سنة بالضبط واعتقد انك صديق الدكتور من قبل مااعرفك بكم سنة يعني لا تصغر نفسك لو سمحت. بصراحة هذه الصداقة ولا بلاش….

    إعجاب

  4. ماجد Says:

    تستاهل الخير يا عمدة

    إعجاب

  5. زيزي Says:

    انت مافي مثلك يا دكتور عماد انا و مستوصف الشرق نشهد انك صادق وده المكان ال قابلت فيه زهير الغامدي

    إعجاب

  6. zizialtoukhy Says:

    والله و لك وحشة يا أجدع عمدة

    إعجاب

  7. مروة Says:

    دكتور انا بقالى معاك 8سنين عمرى محست انك بتتعامل من منطلق انى مسلمة وانك مسيحى بلعكس انت اجمل واحلى مثال على التعامل مع البشر دون النظر للديانة وبجد انا كل يوم بتعلم منك حاجة جديدة بجد ربنا يجليك ويخليلك مدام منى واجمل بنوتين بسمة وشيرى وربنا يباركك ويحيا الهلال مع الصليب

    إعجاب

  8. د. محمد على Says:

    مساء الخير د عماد – يسعدني التواصل معكم
    لي استفسار عن المكتبات التي يمكنني ان اشتري هذا الكتاب منها
    تحياتي
    د محمد

    إعجاب

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s


%d مدونون معجبون بهذه: